Raczek vs Szczygielski: czyli szokująco trafna dyskusja o AI i przyszłości mediów
Maciej Lesiak
- 14 minut czytania - 2928 słówBardzo miło mi się słucha Tomasza Raczka rozmawiającego z Marcinem Szczygielskim, bo w ostatnich podcastach wykazują się nadzwyczajną wiedzą na temat zachodzących zmian w algorytmach, czym jest AI, do czego doprowadzi i dlaczego smutna walka z tym zjawiskiem jest skazana na przegraną… Zawody takie jak dziennikarz czy aktor są kolejnymi do zanikania. Omawiają w interesujący sposób sygnały tego, że zmiany po prostu są tak radykalne, że może dojść do rewolucji. Tak czy siak, widzę większą wiedzę nawet w kontekście trollingu i tworzenia treści w internecie niż wykazuje niejeden informatyk zjadający bezmyślnie zęby na AI.
Co ciekawe ostatnio powiedzieli o tym, że już niedługo przemysł produkcji rozrywkowej w mediach będzie sprowadzony do algorytmu serwującego treść generowaną on demand. Czyli generatywnie robiącą ją z ogromnej bazy wiedzy. Aktorstwo zaniknie, filmy będą pozbawione pewnych niuansów… i tutaj ciekawa dyskusja rozsiana w różnych ich rozmowach. Np. istota człowieczeństwa. Szczygielski mówi, że jest coś takiego jak np. twoje wspomnienia, które kształtują ci pewne zestawienia w mózgu jak np. zapach pomarańczy podczas pierwszego seksu… Raczek twierdzi, że mózg to chemia i da się to 0, 1 odzworować. Do pewnego momentu, a maszyny niedługo będą tak przewyższały człowieka, że oddanie niuansów nie będzie problemem. To się zmienia na oczach.
W dyskusji pojawia się też fascynujący wątek dotyczący mimiki i głębi spojrzenia. Te elementy, których AI jeszcze nie potrafi wiarygodnie odtworzyć. Raczek i Szczygielski prognozują, że potrzeba jeszcze kilkudziesięciu lat, by technologia osiągnęła poziom umożliwiający oddanie głębokiej psychologii postaci, subtelnej atmosfery czy złożoności emocjonalnej, której notabene brakuje już w większości współczesnych produkcji Netflixa (co najwyraźniej nie przeszkadza masowemu odbiorcy - pytanie czy będzie zapotrzebowanie na takie produkcje i głęboką psychologię). Warto poświęcić czas na wysłuchanie tych rozmów. To analiza wolna od technologicznego hurraoptymizmu, czy pesymizmu informatyka, który zaraz straci pracę… prezentująca rzeczywisty stan rozwoju AI i jego prawdopodobne konsekwencje, bez upiększeń i nadmiernego dramatyzmu.
Natomiast nie zgodzę się co do diagnozy. Tj. oczywiście obydwaj mówią, że będzie to świat baniek w których algorytm będzie zarządzał naszymi potrzebami oraz serwował nam treści. Trochę zanik indywidualności. Zanik niektórych zawodów… więc, ja nie mam aż tak optymistycznego podejścia.
Pogłębiające się bańki informacyjne to tylko czubek góry lodowej. Jak pisałem w analizie przejmowania systemów rekomendacyjnych, algorytmy AI nie tylko będą dostarczać treści, ale aktywnie manipulować narracjami, wzmacniając teorie spiskowe i dezinformację w skali niemożliwej do wyobrażenia. Koncepcja Raczka i Szczygielskiego o AI tworzącej filmy to kolejny etap tego samego procesu - oddania kontroli nad rzeczywistością maszynom. Czytaj więcej…
Zanikanie unikalnych treści kulturowych to współczesny cyfrowy palimpsest. Algorytmy AI tworzące treści “na żądanie” będą systematycznie zastępować autentyczną twórczość człowieka, podobnie jak w palimpseście, gdzie nowe teksty nadpisywały stare, zacierając ślady wcześniejszych dzieł. Proces ten już się rozpoczął, a dyskusja między Raczkiem a Szczygielskim tylko potwierdza jego nieuchronność. Czytaj więcej…
Masowe generowanie treści przez AI to także droga do realizacji “Dead Internet Theory”. Wizja przemysłu rozrywkowego zdominowanego przez algorytmy niesamowicie zbliża nas do świata, w którym znaczna część internetu będzie tworzona przez boty, a nie ludzi. Raczek i Szczygielski dostrzegają ten proces, choć wydają się nie doceniać jego destrukcyjnego potencjału dla autentycznej komunikacji międzyludzkiej. Czytaj więcej…
Czy przyszłością kultury jest SEO dla algorytmów AI zamiast dla ludzi? Tak jak pisałem analizując ciemną stronę content marketingu, istnieje ryzyko, że twórcy będą musieli optymalizować swoje dzieła pod kątem widoczności dla systemów AI, a nie dla odbiorców. Proroctwo Raczka i Szczygielskiego o algorytmach serwujących treści to właśnie ten mechanizm w działaniu - kwestia pozostaje: czy w takim świecie zostanie miejsce na autentyczność? Czytaj więcej… oraz analiza rynku książek generowanych przez AI
Niestety ponieważ wypowiedzi o AI są rozsiane w różnych rozmowach polecam po prostu przesłuchanie relaksacyjne wszystkiego :) Raczek i Szczygelski w Tomato YT.
SUPLEMENT: Fragmenty rozmów Tomasza Raczka i Marcina Szczygielskiego na temat AI
Wybaczcie za literówki, ale transkrypcja zrobiona przez… AI.
Sztuczna inteligencja w sztuce wizualnej
Rozmówcy dyskutują o rosnącym wykorzystaniu AI w tworzeniu sztuki wizualnej i o zmieniającym się postrzeganiu tej technologii. “TOMATO o obrazach w naszym życiu (32) | Tomasz Raczek i Marcin Szczygielski rozmowy”
Na inteligencja ja mówię o sztuce a nie inteligencji ale no co z tego sztuczna inteligencja już teraz tworzy sztukę a w tym sensie że sztuczne jedna sztuczna inteligencja z drugą sztuczną inteligencją będą walczyły która ładniej namalowała to jest tak że na razie mamy tak coś takiego że sztuczna inteligencja zaczyna nam proponować pewnego rodzaju rozwiązania z których Korzystamy również jeżeli chodzi o sztuki wizualne o wideo o filmy o na razie to jest takie raczkujące że tak powiem od czyp się ale i o grafikę na przykład I to nadal jest ogólnie potępiane pojawia się argument człowieka to nie zastąpi zależy przez kogo ja czytam wszystkie komentarze dużo różnych artykułów i z z pewnym zadowoleniem stwierdzam że zmieniają się proporcje to znaczy na początku wszyscy byli Tac nie do sztucznej inteligencji coraz częściej natykamy i to bardzo ciekawe ludzi którzy Zresztą najczęściej zajmują się sztuczną inteligencją i pokazują pozytywną stronę w każdej dziedzinie także w kreacji także w twórczości także w malarstwie tego co robi i co przede wszystkim może robić za chwilę sztuczna inteligencja i nagle się okazuje że to takie wiesz gadanie jak to dawniej jak były ebooki to większość ludzi czytających książki mówił ale ja lubię szelest papieru Ja lubię zapach farby drukarskiej nie wiem dlaczego farbie drukarskiej jest ołów nie wolno wąchać tego to jest niezdrowe ołów no bez przesady mo lub truciznę Jakby tak było to wszystkie bibliotekarki poumierali ludzi kreacji którzy przestają się bać słysząc sztuczna inteligencja a zaczynają się interesować tym jak mogliby sztuczną inteligencję wykorzystać dla siebie tak bo jednak ciągle mamy to przekonanie że to jest narzędzie słuszne zresztą nie No ja też poznaję różnych grafików i teraz kiedy byłem w Macedonii tam odbyła się premiera mojej książki wydanej po macedońsku i rozmawiałem z grafikami między innymi z grafic która mówiła że ona absolutnie używa s inteligencji w swoich pracach może nie po to żeby ta sztuczna inteligencja jej coś narysowała i żeby ona Użyła tego tego pliku czy tego tej bitmapy stworzonej przez sztuczną inteligencję natomiast sztuczna inteligencja proponuje różne rozwiązania abstrakcyjne właśnie które są na tyle zaskakujące że ona z nich korzysta I jakby j e odzwierciedla w swoich rysunkach później.
Praktyczne doświadczenia z AI w projektowaniu
Szczygielski i Raczek dzielą się doświadczeniami z wykorzystaniem narzędzi AI do projektowania graficznego i okładek książek. Z podcastu “TOMATO o obrazach w naszym życiu (32) | Tomasz Raczek i Marcin Szczygielski rozmowy”
Zapytam cię Licząc na twoją odwagę A ty w swoich projektach na przykład okładek książek które wydaje Latarnik czyli książek twoich i moich korzystałeś ze sztucznej inteligencji Ja próbowałem korzystać ze sztucznej inteligencji ale chyba te narzędzia do których mam dostęp bo ja bardzo nie lubię wydawać pieniędzy na takie rzeczy bardzo nie lubię różnego rodzaju subskrypcji i płacenia za za jakieś takie narzędzia internetowe Szczególnie jak jest wiele różnych narzędzi w różnych firmach i to się dodaje dodaje dodaje ki w związku z czym ja korzyst tylko z tych bezpłatnych narzędzi graficznych które są dostępne one nie proponowały mi niczego takiego co by mnie zachwyciło w jakiś sposób i pomyślał sobie Wow Ja bym chciał tego użyć natomiast próbowałem robić różnego rodzaju tekstury i w tym w tym to było bardzo fajne i wykorzystywałem te tekstury takie właśnie malarskie takiego różnego rodzaju plamy kolorystyczne na przykład tam wpisywałem że Pokaż mi tam background czyli tło namalowane farbą olejną w odcieniach takich i takich w bardzo ekspresjonistyczny sposób i dostawałem taką taki obrazek który był po prostu jakby zamalowany co było upraszczające pracy to to jest taki obrazek jak to ludzie w galeriach mówią Ja też bym tak potrafił tak coś takiego tak ale widziałem prace robione nie wiem jak to było zrobione natomiast widziałem grafiki robione przez sztuczną inteligencję na podstawie takich prą C takich opisów robionych przez ludzi którzy z niej korzystali Które były naprawdę zdumiewające zachwycające gdyby taką pracę można było w dobrej bardzo rozdzielczości powiększyć do wielkości nie wiem metra na na 80 cm to bardzo chętnie niektóre z nich sobie nawet zawiesił w domu.
Ograniczenia AI w języku i kreatywności
Dyskusja na temat zdolności AI do rozumienia niuansów językowych i abstrakcyjnych koncepcji z podcastu “TOMATO o obrazach w naszym życiu (32) | Tomasz Raczek i Marcin Szczygielski rozmowy”
Powiew nowoczesności… Jak powiesz to sztucznej inteligencji: ’namaluj mi obraz, taki żeby był powiew nowoczesności’, może pojęcie ’nowoczesności’ sztuczna inteligencja tego nie będzie potrafiła tak dobrze zrozumieć. Natomiast jeśli powiesz, że obraz ma być oniryczny, to myślę, że sztuczna inteligencja coś zaproponuje, ale nie wiem co, bo nigdy czegoś takiego nie próbowałem.
ChatGPT jako narzędzie do weryfikacji informacji
Raczek opowiada o wykorzystaniu AI jako nowoczesnego źródła wiedzy zastępującego tradycyjne słowniki z podcastu “TOMATO o obrazach w naszym życiu (32) | Tomasz Raczek i Marcin Szczygielski rozmowy”
Że te narzędzia które mamy wszyscy możemy używać nie tylko do rozrywki ale także do tego że ja mam właściwie od róg jak czegoś nie wiem słyszę jakiś jakiś wyraz jakieś pojęcie nie wiem co to znaczy natychmiast sprawdzam w internecie czy właśnie za pomocą cata GPT czyli sztucznej inteligencji pani nauczycielka Kazimiera delegat w szkole podstawowej kilkadziesiąt lat temu nauczyła mnie że jak człowiek czegoś nie wie albo nie jest pewny na przykład ortografii czy czy pisze się także przez g czy przez k to trzeba natychmiast sprawdzić to w słowniku dawniej w słowniku ortograficznym dzisiaj w internecie po to żeby ta wątpliwość i niepewność nie zagnieździł się w tobie tylko trzeba u źródła natychmiast ustalić jaka jest prawidłowa Jaka jest prawidłowa odpowiedź Ja mam to samo do dzisiaj więc jeśli czegoś nie wiem jeśli czegoś nie jestem pewien natychmiast sprawdzam Okej więc uprzedzam ewentualne marudzenia tak takie marudy.
Przyszłość AI w przemyśle rozrywkowym
Kompleksowa rozmowa o tym, jak AI może przejąć projektowanie treści i jak wpłynie to na rynek rozrywki. Znajdziesz w “TOMATO z piernikami (31) | Tomasz Raczek i Marcin Szczygielski rozmowy”
No dobrze no ale czy myślisz W związku z tym że to że Ai przejmie w przyszłości być może projektowanie takich No bo to już trudno powiedzieć tworzenie No projektowanie raczej takich treści spowoduje że one przestaną być tak popularne czy nie myślę że tak że zrobi się wysyp w pewnym momencie jak już będzie to wszystko Technologicznie tak przeprowadzone że że będzie można robić satysfakcjonującym efekt i bardzo szybko i mechanicznie oczywiście to będą robili ludzie którzy te logarytmy algorytmy wszystkie najpierw piszą także wprowadzają różne Treści te narzędzia oparte na Ai to przecież nie jest jedno narzędzie i to nie jest jakaś jedna wielka siła tajemnicza Magiczna tylko to To są to jest pewna technika porządkowania danych i wykorzystywania tych danych więc narzędzi będzie mnóstwo będzie się można nimi świetnie posługiwać i w momencie kiedy będzie już to łatwe to będzie wysyp tego po prostu będziesz miał na każdym kroku tysiące takich możliwych historii pewnie część będziesz też mógł sobie Ja myślę że przede wszystkim co będzie najciekawsze No będziesz mógł sobie samemu uzupełniać ewentualn ie tworzyć już No i to co jest w tej chwili robione straci natychmiast swoją wartość i te filmy dystopijne i tak dalej które teraz są robione i seriale one w historii nie będą miały żadnego znaczenia Nie zgadzam się z tobą bo będą po prostu za chwilę rzeczy ciekawsze i lepsze a przede wszystkim w nadmiarze będzie ich tak dużo nie zgadzam się że przestanie być to interesujące gdyby było tak jak mówisz nie byłoby zjawiska kultowo pewnych produkcj nie myślę że nie no oczywiście na zasadzie płyty winow będzie można odtwarzać te stare filmy robione jeszcze taką nieporadnik ludzką i i się trochę wzruszać i sentymentalnie do nich podchodzić No to tak no tak jak stare płyty czarne winylowe są przez przez niektórych odtwarzane a nawet do tego stopnia że takich wzrusza czyszczenie płyty że nawet sztuczne czyszczenie wprowadzają do nagle cyfrowych żeby czał ale są filmy które są niezbyt dobre które w momencie kiedy były wypuszczane nawet nie stały się wielkimi hitami a z biegiem czasu uzyskały status filmów kultowych i ogląda się teraz.
AI jako zaawansowana wyszukiwarka z elementami kreatywności
Dyskusja o rozumieniu natury AI - czy to tylko zaawansowana wyszukiwarka, czy coś więcej. Znajdziesz w “TOMATO z piernikami (31) | Tomasz Raczek i Marcin Szczygielski rozmowy”
W każdym razie przeczytałem i tam jeden zwrócił moją uwagę ktoś jakiś pan skomentował naszą rozmowę odnośnie a że my mmy to wygląda tak jakby było bardzo zaawansowaną wyszukiwarką internetową A to nie jest do końca to bo jednak czymś takim jest tak ale element takiej kreatywności a zawiera i na tym polega jej jakby no sukces zawiera częściowo w tej chwili a będzie coraz więcej kreatywności oczywiście tak ja o tym wiem no ale ta kreatywność mimo wszystko gdzieś mo może mieć swo może nie barierę nie nie taką ścianę do której dojdzie i dalej już nie będzie mogła ale pojawią się trudności w rozwoju takie progi i niewątpliwie Jeśli chodzi zastanawiałem się który element film filmach będzie najtrudniejszy do osiągnięcia przez sztuczną inteligencję.
AI w dziennikarstwie - przypadek wywiadu z Szymborską
Analiza wykorzystania AI do tworzenia sztucznego wywiadu z nieżyjącą noblistką Wisławą Szymborską. “ToMaTo - live z Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie (26.10.2024)”
Chce o nas wiedzieć jak najwięcej i korzystać z dorobku człowieka a człowiek ma szansę Tylko wtedy jeśli będzie jak najlepiej uczył się posługiwać sztuczną inteligencją i będzie jak najlepiej rozumiał zasady funkcjonowania sztucznej inteligencji po to żeby z niej zrobić nie zagrożenie tylko narzędzie własnej pracy własnego działania Krótko mówiąc żeby zawsze człowiek mógł być dwa kroki przed sztuczną inteligencją ale do tego nie można się na nią obrażać nie można przeciwko niej protestować szkoda czasu na to trzeba po prostu startować i robić ucieczkę do przodu rozmowa tutaj tym bardziej ma sens teraz bo w Krakowie właśnie widzimy że sztuczna inteligencja odbiera zajęcie dziennikarzom No kilkunastu na razie Czy ktoś z państwa słyszał już w krakowskim radiu of wywiad z wisław szymborską robiony przez sztuczną inteligencję sztuczną wisław szymborską No nieżyjącą wisław szymborską kto słyszał prawie No i teraz Czy uważacie że to był zły wywiad albo inaczej co było dobrego A co było złego w tym wywiadzie albo jeszcze inaczej Żeby było łatwiej czy było w tym wywiadzie coś dobrego kto widział coś dobrego bo ja zobaczyłem usłyszałem trudne pytanie zadajesz wiem No ja jestem od trudnych pytań bo ja zobaczyłem usłyszałem oczami wyobraźni zobaczyłem dobrego w tym wywiadzie wiem że dziennikarka się pomyliła i zadawała pytania które były chwilami nielogiczne i wybiegające w przyszłość że Wisława Szymborska mówiła o laureat Nagrody Nobla która otrzymała Nagrodę Nobla po śmierci Wisławy Szymborskiej Czyli że były tak zwane anachronizmy o tym wszystkim wiem ale co było dobrego i teraz państwo się najbardziej zdziwią najlepsza w tym wszystkim była dziennikarka niezależnie sztuczna inteligencja nie pamiętam jak ona się Asia czy jakaś inna nazywała miała 24 lata podobno została stworzona przez algorytm Jako 24-letnia dziewczyna rozgarnięta inteligentna zadająca pytanie i teraz co w niej było dobrego i w czym ona była lepsza chwilami od innych dziennikarek I teraz uwaga od większości nawet dziennikarek po pierwsze m fenomenalną dykcję nie było bełkotu takiego nie było transakcentacja czyli niewłaściwego akcentowania słów to była świetna Polszczyzna świetnie zaakcentowana z doskonałą intonacją na olimpiadzie polonistycznej dostał aby bardzo wysokie oceny za sposób mówienia.
AI w branży muzycznej i artystycznej
Rozmowa o wpływie AI na sektor kreatywny, zwłaszcza na muzyków i kompozytorów. “ToMaTo - live z Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie”
Co mogę zrobić Szczególnie jeśli zostałem wyrzucony z pracy a ta osoba mnie zastępuje ja wtedy mówię jakie to niemożliwe Tu człowiek a tam Maszyna to już w Manchesterze tak było w X wieku jak jak palono maszyny włókiennicze żeby nie zastępowały ludzi No i co to dało spalono jedne przyszły drugie maszyny i tak rewolucja techniczna się Przemysłowa dokonała i tak i to też tak będzie więc protestowanie protestacyjne nie mają żadnego sensu co w tak taki dziennikarz powinien zrobić zobaczyć a w czym ona może być lepsza ode mnie no i wtedy zobaczyć To może ja powinienem pójść na lekcje dykcji tak ale to wymagasz najtrudniejszego żeby ludzie się uczyli PR CA ale ja cały czas mówię że trzeba się uczyć i żeby być Żeby mieć szansę w walce ze sztuczną inteligencją trzeba starać się być lepszym w każdym razie teraz mamy bardzo zaskakujący moment ponieważ przez ca dekady byliśmy wychowywani przez literaturę futurystycznego żyć i nagle my dochodzimy do tego momentu i to wcale nie robotnicy są pozbawi pracy ale ludzie kultury sztuki dziennikarze ci Zajmujący jakby myślą powiedzmy Tak i nagle się okazuje że robotyka w pierwszej kolejności wkracza do tej dziedziny życia a nie do zmechanizowania działań ż i do życia artystycznego ja ciągle słyszę od moich znajomych którzy zajmują się muzyką że ci którzy nagrywają jakieś komponują utwory ale niekoniecznie wielkie przeboje są pozbawieni pracy ponieważ na ich poziomie działania obecny status sztucznej inteligencji już jest wystarczający żeby robić tanio bez jeszcze ciągle bez tantiem czyli naprawdę tanio bo to co skomponuje sztuczna inteligencja nie trzeba potem tantiem płacić prawa w 100% tak to są prawa tego który to zrobił ale bez Zresztą ten ktoś też nie dostaje za to tantiem to jest po prostu jednorazowo zisz dalej też ale poza tym to jeszcze prawo będzie ustalane na razie jest tak że to jest najtańsza forma komponowania muzyki i teraz pytań piosenek na przykład umówmy się że te piosenki które my mamy w radiu to 90 tych piosenek może skomponować sztuczna inteligencja może je zaśpiewać i zaśpiewać w dowolnym stylu jazzowo jak k chce jak ktoś chce rowo Każdy głos tak i to jest już możliwe w związku z tym artyści ci nie najwięksi może bo.
Powiązane tematy
- GPTBot Is Scanning The Internet: How OpenAI Will Change Content Consumption and the Future of Search
- GPTBot skanuje internet: Jak OpenAI zmieni sposób konsumpcji treści i przyszłość wyszukiwania
- Widownia klika, Mateusz Chrobok obśmiewa: YouTube jako fabryka bezmyślnej krytyki AI
- Deweloaktywiści i miejska hipokryzja: jak interesy kształtują urbanistykę na przykładzie Łodzi
- Fałszywa dychotomia w planowaniu przestrzennym - anatomia manipulacji
- Can You hear that Slurping? Corporatu¹ kills Your Uptime in the Icy Castle
- Słyszysz to żłopanie? Korporatu ubija twój uptime w lodowatym zamku
- To nie jest kraj dla AI